FORGOT YOUR DETAILS?

Νομοθεσία – Κανονισμός

Κανονισμός Λειτουργίας Δημόσιων ΙΕΚ

     Η Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης (Γ.Γ.Δ.Β.Μ.) ανακοίνωσε τη θέσπιση Κανονισμού Λειτουργίας των Δημόσιων και Ιδιωτικών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης ΙΕΚ. Σκοπός του ΙΕΚ είναι η παροχή υπηρεσιών αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης σε αποφοίτους δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και αποφοίτους Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.) και στους αποφοίτους των Ι.Ε.Κ. χορηγείται  Βεβαίωση Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΒΕΚ). Η Βεβαίωση αυτή, τους δίνει το δικαίωμα να συμμετέχουν στις εξετάσεις πιστοποίησης επαγγελματικής κατάρτισης για την απόκτηση Διπλώματος Επαγγελματικής Κατάρτισης, επιπέδου 5. Το Δίπλωμα Επαγγελματικής Κατάρτισης είναι αναγνωρισμένο, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Π.Δ. 231/29-7-98), με το οποίο ενσωματώθηκε στο ελληνικό δίκαιο η οδηγία 92/51/ΕΟΚ). Τροποποιήθηκε με το Ν.4763/2020 Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/958 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 28ης Ιουνίου 2018 σχετικά με τον έλεγχο αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση νέας νομοθετικής κατοχύρωσης των επαγγελμάτων (EE L 173) Τα προγράμματα σπουδών της αρχικής κατάρτισης αποτυπώνονται στους αντίστοιχους οδηγούς σπουδών, ανά ομάδα προσανατολισμού επαγγελμάτων, τομέα ή ειδικότητα. Ο οδηγός σπουδών κάθε ειδικότητας περιλαμβάνει σαφές επαγγελματικό προφίλ και μαθησιακά αποτελέσματα που αναλύονται σε γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες κατά μάθημα και ειδικότητα, πιστωτικές μονάδες, αντιστοιχίσεις ειδικότητας και κατάταξης υποψηφίων. Επίσης, περιλαμβάνει το ωρολόγιο πρόγραμμα με διδακτέα ύλη θεωρητικής ή εργαστηριακής ενότητας, διαμορφωμένη σύμφωνα με τα επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα κάθε μαθήματος, τα προσόντα των εκπαιδευτών, τις μεθόδους διδασκαλίας, τον εξοπλισμό, όπως και τα μέσα διδασκαλίας.

    Τα προγράμματα σπουδών, ανά ειδικότητα, της αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης, διαμορφώνονται και εποπτεύονται ως προς την εφαρμογή τους από τη Γ.Γ.Δ.Β.Μ.  

Νομικό πλαίσιο

Το πλαίσιο λειτουργίας των δημοσίων ΙΕΚ προέρχεται από τη δεκαετία του 1990, όταν τα ΙΕΚ ιδρύθηκαν ως δομές του Οργανισμού Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Ωστόσο, οι απαιτήσεις και τα δεδομένα της δημόσιας πολιτικής Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης έχουν εξελιχθεί σημαντικά, ώστε το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο να έχει καταστεί ανεπίκαιρο και σε πολλά σημεία του δυσλειτουργικό. Με το  Ν. 3879/2010 (ΦΕΚ 163/Α 21.9.2010) προβλέφθηκε η μεταφορά των δημοσίων ΙΕΚ στη Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης και χορηγήθηκε εξουσιοδότηση για την έκδοση Κανονισμού Λειτουργίας των ΙΕΚ αυτών. Το Τμήμα Επαγγελματικής Επιμόρφωσης της ΓΓΔΒΜ, σε συνεργασία με εξωτερικό σύμβουλο τεχνικής υποστήριξης, προχώρησε στη σύνταξη σχετικού σχεδίου το οποίο αναρτάται σήμερα σε διαβούλευση. Το σχέδιο λαμβάνει ιδίως υπόψη της επικείμενη μετάβαση των δημοσίων ΙΕΚ στις Περιφέρειες και ενσωματώνει την εμπειρία της εφαρμογής του προϋφιστάμενου πλαισίου. Ο αρχικός Κανονισμός Λειτουργίας των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) που υπάγονται στη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης (ΓΓΔΒΜ), ψηφίστηκε με το Ν. 4186 (ΦΕΚ 193, τ.Α’, 17-9-2013) “Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις” και τέθηκε σε εφαρμογή με την Υπουργική Απόφαση αριθ. 12081/21-10-2013 (ΑΔΑ: ΒΛΛ39-ΖΡΝ). Στη συνέχεια τροποποιήθηκε με την Υπουργική Απόφαση αριθ. 5954/23-6-2014 (ΑΔΑ: 7ΟΕΡ9-ΧΨΟ) και δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 1807, τ.Β’, 2-7-2014. Τροποποιήσεις του κανονισμού: Στο Νόμο 4203 (ΦΕΚ 235, τ.Α’, 01-11-2013) “Ρυθμίσεις θεμάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και άλλες διατάξεις”, στο άρθρο 25, παρ. 5 αναφέρονται τροποποιήσεις στον Κανονισμό Λειτουργίας. Στο Νόμο 4264 (ΦΕΚ 118, τ.Α’, 15-5-2014) “Ρύθμιση θεμάτων Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης”, στο άρθρο 47, παρ. 2,5,6 αναφέρονται τροποποιήσεις στον Κανονισμό Λειτουργίας. Στο Νόμο 4386 (ΦΕΚ 83, τ.Α’, 11-5-2016) “Ρύθμιση θεμάτων Δια Βίου Μάθησης”, στο άρθρο 42, παρ. 1,2 αναφέρονται τροποποιήσεις στον Κανονισμό Λειτουργίας. Στο Νόμο 4452 (ΦΕΚ 17, τ.Α’, 15-2-2017) “Ρύθμιση θεμάτων του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας, της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας και άλλες διατάξεις”, στο άρθρο 12, παρ. 7,9 αναφέρονται τροποποιήσεις στον Κανονισμό Λειτουργίας. Στο Νόμο 4473 (ΦΕΚ 78, τ.Α’, 30-5-2017) “Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου σε θέματα εκπαίδευσης”, στο άρθρο 4, παρ. 7 αναφέρονται τροποποιήσεις στον Κανονισμό Λειτουργίας. Στο Νόμο 4547 (ΦΕΚ 102, τ.Α’, 12-6-2018) “Ρυθμίσεις για ζητήματα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και της δια βίου μάθησης”, στο άρθρο 87, παρ. 2,3 αναφέρονται τροποποιήσεις στον Κανονισμό Λειτουργίας. Στο Νόμο (N.4763/2020) “Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης ” Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/958 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 28ης Ιουνίου 2018 σχετικά με τον έλεγχο αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση νέας νομοθετικής κατοχύρωσης των επαγγελμάτων (EE L 173), κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας για το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας και άλλες διατάξεις. Στο Νόμο 4823/2021 (ΦΕΚ 136/Α/03-08-2021)  Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις.

 

 

Ειδικότητες ΙΕΚ

ΚΑΤΑΤΑΞΕΙΣ ΠΤΥΧΙΟΥΧΩΝ ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, ΤΕΕ Β΄ ΚΥΚΛΟΥ, ΤΕΛ ΚΑΙ ΕΠΛ ΣΤΟ Γ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΥΝΑΦΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΩΝ ΤΩΝ ΙΕΚ.  

Απόφοιτοι/ες ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, και ΤΕΕ Β’ ΚΥΚΛΟΥ, έχουν την δυνατότητα να εγγραφούν στα ΙΕΚ σε συναφείς ειδικότητες στο Γ’ εξάμηνο.

 

 

 Τροποποίηση απόφασης Γ2/4321/26.10.88 περί καθορισμού λεπτομερειών λειτουργίας των Σ.Ε.Κ. 

TOP